Blue Puffin

, ,

Boedapest in 1 dag

Budapest. De prachtige hoofdstad van Hongarije, en ook meteen de grootste stad van het land. Dwars door de stad loopt de welbekende Donau. De Donau stroomt tussen de stadsdelen Buda (linkeroever) en Pest (rechteroever), vandaar de naam Budapest. Een leuke stad om te bezoeken en zeker goed te doen in maar één dag. Wij gingen begin december. Het was er enorm koud! Wel iets om rekening mee te houden. Deze keer ging ik op pad met beide kinderen. Voor dag en dauw, rond 07:00 uur vertrokken we met Transavia vanaf Rotterdam The Hague Airport, en binnen twee uur stonden we op het vliegveld in Boedapest. Allereerst hebben we Hongaarse Forint opgenomen. Best weer even wennen om niet met Euro’s te betalen!

Aankomst

Er is geen metro halte in de terminal, dus moet je eerst met de bus naar Köbánya-Kispest om daar de metro naar het centrum te pakken. Alles bij elkaar kost dit zo’n 40 minuten. De metro rit kost ongeveer 2 euro. Een dagkaart kost ongeveer 5,50 euro en is dus zeker aan te raden. (een gezinskaart is ook mogelijk; voor maximaal 5 personen betaal je zo’n 10,50 euro). Zorg er wel voor dat je je ticket valideert voordat je gaat zitten want er worden flink hoge boetes uitgeschreven voor zwartrijders. Ben je 65 of ouder en Europees dan heb je geluk. Op vertoon van je ID of paspoort mag je gratis met het openbaar vervoer reizen. Kijk ook eens om je heen binnen in de metrostations, veel van de deze stations zijn al een bezienswaardigheid op zich.

Pest

St. Stephen’s Basilica aan St. Stephen’s Square

Wij stapten uit in het centrum, in Pest, de rechteroever en het vlakke gedeelte van de stad, en dit is wat we hebben gedaan in één dag. Uiteraard is er nog veel meer te zien en te doen maar dan moet je echt wat langer blijven, of een keer terugkomen! Ook leuk!!! Dit is de St. Stephen’s Basilica op het St. Stephen’s Square. Nu was er een kerstmarkt met natuurlijk allerlei heerlijkheden te eten en te drinken, maar aan het plein zijn heel veel koffietentjes en restaurants te vinden. Uiteraard is de basiliek te bezoeken, maar wanneer je er maar 1 dag bent is hier helaas geen tijd voor. Of wel natuurlijk, maar dan moet je wat andere bezienswaardigheden laten schieten.

Het Heldenplein

We namen de metro naar Hösök tere en staan voor het Heldenplein met daar achter het City Park, het Városliget. De zuil is 45 meter hoog met boven op de top de aartsengel Gabriël met in zijn handen de Stefanskroon en een kruis, beiden van goud. Rondom de zuil staan zeven beelden van de zeven Hongaarse stamhoofden/hoofdmannen, met aan het hoofd de vorst Árpád, als aanvoerder van de anderen. Links en rechts achter de zuil staan in 2 zuilengalerijen de 14 helden uit de geschiedenis van Hongarije. Links en rechts van het plein vind je 2 indrukwekkende gebouwen; Het Museum van de Beeldende Kunst en De Kunsthal. Voor een bezoek aan deze musea kan je met gemak een paar uur uittrekken dus helaas gaat dit ook aan ons voorbij op ons 1daagse bezoek aan de stad. Alweer een goede reden om nog eens terug te komen!

Op het Heldenplein staat een zuil van 45 meter hoog, met de aartsengel Gabriël bovenop.

Vajdahunyad burcht

Na al dit moois te hebben bekeken gaan we het park in. In het midden ligt het Városliget Lake met daarin een kunstmatig aangelegd eiland met daar op het imposante kasteel Vajdahunyad. Wij waren er in de winter dus er kon ook geschaatst worden! Het kasteel is bereikbaar via 4 bruggen. In 1896 werd het van hout gebouwd, ter viering van het duizendjarig bestaan van Hongarije. Het moest 1000 jaar architectuur in Hongarije vertegenwoordigen en de bedoeling was dan ook dat dit een tijdelijk ‘kunstwerk’ was. Maar al snel was iedereen zo enthousiast over het kasteel dat het in 1908 werd herbouwd in steen. Gelukkig maar. Ga er eens kijken, het is echt de moeite waard. Binnen in het kasteel is het Museum van Hongaarse Landbouw gevestigd. Uiteraard laten we, wegens tijdgebrek, ook dít museumbezoek aan ons voorbij gaan.

Op het eiland staat ook de Jáki Kápolna, de Jaki kapel. Een prachtige kapel. Helaas konden we niet naar binnen. Maar de buitenkant is zeker de moeite van het bekijken waard! Door naar de volgende bezienswaardigheid.

De burcht van een afstandje
Een van de vier bruggen die naar de burcht leiden

Szechenyi badhuis

Eén van de mooiste zwembaden ter wereld wordt wel gezegd. Ik heb helemaal niets met zwemmen en/of zwembaden maar dit is toch van een geheel andere orde!!! Uiteraard zijn we niet gaan zwemmen maar zijn we wel even naar binnen gegaan. Je weet werkelijk niet wat je ziet. Het is enorm en prachtig! Hierboven zie je het 50 meter buiten bad. Rechts is nog een enorm groot thermaal zwembad, en links een ‘speel’zwembad. Binnen zijn er ook van allerlei baden en sauna’s te vinden. Ik denk dat de liefhebber hier met gemak een dag kan doorbrengen. Neem een kijkje op de website: szechenyibath.hu. Hierna verlaten wij het park. Helaas, want naast al het bovenstaande is er ook nog een dierentuin en een circus te vinden waar regelmatig diverse voorstellingen, concerten en sportevenementen worden gehouden.

Buda

Uitzicht vanuit de kabelbaan

Na een lekkere lunch steken we via de Kettingbrug (daarover straks) de Donau over naar Buda, de andere kant van de stad. Buda is bergachtig en niet zo vlak als de Pest-zijde. De vergezichten zijn dan ook schitterend wanneer je de moeite neemt om naar boven te gaan. Uiteraard gaan we op weg. Pal tegenover de brug is er een kabelbaan die je naar de Burchtheuvel van de stad brengt.

Burchtheuvel, koninklijk paleis

De burchtheuvel is bijna van overal in Boedapest te zien. Het Burchtpaleis ziet uit over de Donau. In het paleis zijn verschillende musea te bezoeken, de Hongaarse National Gallery, het historisch museum van Boedapest en de nationale Széchényi bibliotheek. Van het Koninklijk Paleis zijn nog een aantal gebouwen en muren uit de 13e eeuw te bewonderen. Veel is echter in de loop ter tijd verloren gegaan. De burchtwijk erachter is prachtig. Je kan er uren ronddwalen. Heel veel smalle straatjes, middeleeuwse huizen, leuke winkeltjes, gezellige koffietentjes, voor ieder wat wils. Al lopende kom je dan vanzelf bij het Vissersbastion.

Vissersbastion

Een eigenaardige naam voor een prachtig bouwwerk. Ik heb proberen op te zoeken waar de naam vandaan komt maar daar bestaan verschillende meningen over, zoek ze zelf maar eens op en kies degene die je het leukst vindt. Het bouwwerk, in neoromaanse stijl, is gebouwd tussen 1895 en 1901. Het is absoluut het bezoeken waard, alleen al vanwege het prachtige uitzicht over de stad en met geluk een mooie zonsondergang op de koop toe. Voor het grootste gedeelte is het gratis en altijd open. Voor de toren en de Matthiaskerk moet je wel iets betalen. Uiteraard zijn wij nergens naar binnen gegaan vanwege de tijd. De toren vonden wij sowieso niet nodig. Het uitzicht is nu ook al overweldigend. Al lopend kwamen we weer beneden uit, pal tegenover het Hongaars Parlementsgebouw. Toch wel één van de bekendste plaatjes van Boedapest en Hongarije.

Binnen in het vissersbastion

De kettingbrug

Deze bekende brug is gebouwd in 1849. Net zoals het Parlementsgebouw een zeer iconisch bouwwerk van de stad. Het is een hangbrug of kettingbrug. De twee pijlers van de brug zien er uit als triomfbogen. De brug wordt aan beide kanten bewaakt door stenen leeuwen. Vanaf de brug kan je uiteraard ook prachtige foto’s maken van Buda en Pest. Onze foto’s van af de brug zijn niet om over naar huis te schrijven. Het was inmiddels zo enorm koud op de brug dat het gewoon pijnlijk werd wanneer je je handschoenen uittrok. Over de brug, weer terug aan de Pest-zijde, zijn we nog even naar het Parlementsgebouw gelopen.

De kettingbrug van Buda naar Pest, over de Donau

Het parlementsgebouw

Hier zetelt het Hongaarse Parlement. Het is in 1885 ontworpen door de architect Imre Steindl en voltooid in 1905. De beste man heeft dit helaas niet meer mee kunnen maken. Hij overlijdt in 1902. Het is een enorm groot gebouw en werkelijk prachtig. Je kan het ook bezoeken en een rondleiding krijgen. Helaas voor ons, niet deze keer, maar hiervoor zullen wij zeker nog een keer terugkomen!

Het parlementsgebouw van Hongarije

Terugweg

Aan al het goede komt een einde. We moesten terug naar het vliegveld om onze vlucht van 20:30 uur te halen. Onze voeten namen ons dat niet heel erg kwalijk. Na een fijne vlucht terug, stonden we rond 23:00 uur weer redelijk uitgerust in Rotterdam. Boedapest is een fantastische stad. Er is veel te zien en nog meer te doen! Wij komen zeker nog een keer terug.

Blue Puffin

Aangenaam kennis te maken, ik ben Annemieke. Ik heb twee volwassen kinderen en vaak reizen we met ons drieën en soms ga ik op reis met één van hen. Over het algemeen hebben we dezelfde interesses dus dat komt goed uit. Mocht je vragen en/of suggesties hebben, dan kan je me altijd een mailtje sturen: mail@bluepuffin.nl